I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ku ilhamkan ruang ini kerana...
andai suatu hari nanti...
yang mampu kau baca hanyalah tulisan-tulisan kaku dan hanyalah potret-potret bisu dariku yang kau dapat renung...

.........

Thursday


Ya Allah,,


jika aku bukan pemilik tulang rusuknya,,


janganlah biarkan aku merindukan kehadirannya..


Janganlah biarkan aku melabuhkan hatiku di hatinya..


Kikislah pesonanya dari setiap pelusuk mataku,,


dan usirlah dia dari relung hatiku..


Gantilah damba kerinduan dan cinta yang bersemayam di

 dada ini,,


dengan kasih dari dan pada-Mu yang tulus dan murni..



Amin..


suke tak??like ye??

perbaiki solat..

Tuesday

Artikel ni aku ambil dari kawan aku untuk aku share dengan korang semua.. Sharing is caring.. So nya sama2 lah kita baca sampai habis.. Tak kisah la perempuan atau lelaki.. Kalau perempuan yang baca eloklah.. Memang untuk kita pon.. Tapi kalau lelaki nak baca pon elok jugak.. Boleh bagitahu kat aweks2 or isteri atau kawan2 perempuan korang....


************************
Baiki cara solat khas utk perempuan. Ingatlah.. Pertama sekali yg akan dihisab di akhirat kelak ialah solat kita.

Baru saja lepas mendengar ceramah ustazah Hjh Siti Khadijah Din sebentar tadi. Rasa terlalu bernilai ilmu yg dicurahkan beliau, rugi kalau tak dikongsi bersama. Topik adalah mengenai adab2 solat. Setelah mengikuti kuliah beliau (2 minggu sekali) selama beberapa bulan yg lepas, baru kini timbul kesedaran betapa solat yg saya dirikan terlalu rendah kualitinya.

Bagaimana bisa solat berkenaan diterima Allah...umur dah lanjut macam ni pun solat masih di peringkat mediocre, itu pun kalau boleh di kategorikan begitu. Secara ringkasnya, sebelum memulakan solat, penceramah mencadangkan kita mengambil 2 minit untuk "menyediakan diri" sblm menghadap Yg Esa.


Dua perkara yg elok dilakukan sebelum berniat utk solat...sewaktu kita berdiri tegak sblm lafaz niat :

Minit pertama - Membangkitkan rasa KEHAMBAAN dlm diri kita.
Kenangkan kembali dosa2 kita, betapa kerdil dan hinanya kita, seolah2 tak layak utk diberi peluang menghadap yg Esa. Pendek kata, kutuk diri sendiri dan menyesal-lah.

Minit kedua - Membangkitkan rasa BERTUHAN. 
Betapa kita diciptakan oleh yg Esa utk beribadat kepadaNya. Kenangkan betapa bersyukurnya kita dijadikan sbg seorg Islam, mempunyai Tuhan yg begitu menyayangi hamba2nya yg hina ini lebih daripada seorg ibu menyayangi anaknya.


Setelah dilakukan kedua2 perkara ni, barulah kita niat solat dan mengangkat takbir. Berniatlah dlm keadaan berdiri tegak, bukan sambil membetul2kan kain sembahyang, telekung dan sebagainya. Fokus. Setelah bertakbir, penceramah menunjukkan pula cara2 solat yg betul, penuh adab dan sopan, sesuai dgn keperibadian kita sbg wanita dan selayak2nya adab utk menghadap Tuhan.

Mengangkat takbir - ada 3 cara mengangkat takbir :
i: Dgn meletakkan kedua2 ibu jari di bawah cuping telinga
ii: Dgn meletakkan kedua2 jari telunjuk di bawah cuping telinga 
iii: Mengangkat kedua2 tgn sehingga ke paras dada (bukan telinga).

Perlu diingatkan, kedua2 lengan hendaklah dirapatkan ke badan. Menurut penceramah, syaitan2 yg berupa kambing hitam gemar bergayut2 dicelah lengan(bawah ketiak) utk mengganggu solat kita, oleh itu sekiranya
kedua2 lengan dirapatkan, tiada ruang utk mereka.

Qiyyam - cara qiyyam yg betul ialah memposisikan tgn kiri ke atas sikit dari pusat (bukan menutup pusat) sambil ibu jari dihalakan ke atas, seolah2 menyentuh ulu hati. Tangan kanan diletakkan di atas tgn kiri agak2 selesa. Pastikan kedua2 lengan adalah rapat mendekati badan.

Rukuk - peralihan dari posisi qiyyam kepada rukuk dilakukan dgn penuh tertib dan sopan. Kedua2 tgn melurut peha dgn perlahan dan berhenti di atas lutut. Pastikan badan kita di dlm posisi sudut tepat (90 darjah). Siku juga dirapatkan ke badan dan sudut tepat.

'Iktidal - tegakkan badan semasa membaca "Sami Allahuliman hamidah..." dan mengangkat tgn posisi takbir ketika membaca "rabbanaa lakal hamdu"

Sujud - sujud dari segi istilah ialah "penyerahan diri yg tertinggi". Tertib sujud ialah dgn meletakkan kedua2 lutut ke lantai, baru diikuti tapak tgn dan seterusnya dahi. Kedua2 tgn dirapatkan di bhgn bawah sedikit dari ibu jari, di mana ada sedikit ruang terbuka di antara kedua2 tgn dan di situlah dahi diletakkan. Jgn sujud terlalu jauh ke hadapan kerana dikhuatiri akan melebihi lebih dari anggota sujud yg 7 iaitu dahi, kedua tapak tangan, kedua lutut and kedua belah kaki (setakat jari shj).Ibu jari kaki dilentur sedikit agar menghala ke kiblat.

Duduk antara 2 sujud - ada 2 cara : 
i: Papan punggung diletakkan di atas kedua2 kaki 
ii: Papan punggung lebih diberatkan atas kaki kiri dan kaki kanan dilentur agar ibu jari menghadap kiblat.

Bangun selepas sujud - duduk sebentar sebelum bangun, bukan dlm keadaan bangun menungging. Sekiranya menghadapi kesulitan utk bangun, gunalah tgn kanan utk membantu kita bangun atau kedua2 tgn.

Tahiyyat - mengangkat telunjuk pada ketika menyebut "....illallahh.
." ( "laa ilaa ha ILLALLAH") Jari telunjuk itu jangan diturunkan sehingga memberi salam.

Salam - tidak perlu ditundukkan muka sebelum memberi salam. Menoleh sejauh mungkin sehingga 180 darjah ke belakang kerana malaikat ramai di sekeliling kita. Begitu juga ketika menoleh ke kiri. Tidak salah jika bahu dialihkan sedikit bagi membolehkan kita menoleh sehingga 180 darjah.Semasa menoleh ke kanan, alihkan sedikit bahu kiri dan sebaliknya.

Berdoa sesudah solat - seelok2 duduk ialah dgn melapikkan papan punggung dgn kedua2 kaki. Tgn diangkat separas dada dan berdoalah dlm keadaan tunduk sedikit kerana sekiranya kita berdoa dgn tgn yg tinggi dan mendongak ke langit, itu melambangkan sifat bongkak. Ingatlah, kita sedang menghadap yg Esa.


Seterusnya sebelum selesai ceramah, ustazah sempat mengingatkan para hadirin bahawa kain yg digunakan utk solat juga perlu menepati ciri2 yg tertentu. Antaranya:

Tidak jarang- Rata2 kain telekung masa kini adalah jarang. Sekiranya kita memakai kain yg jarang dan dapat dilihat tengkuk dan warna kulit, maka solat kita tidak sah. Seelok2nya carilah kain telekung yg tidak jarang (antara caranya ialah dgn menggunakan 2 lapis kain). Ataupun, pakailah anak telekung atau tudung labuh di dlm dan pastikan sewaktu di rumah, apabila kita solat cuma dgn berbaju sleeveless di dlm telekung, pastikan bahu dan tgn tidak kelihatan warna kulit jika diamati dari luar telekung.

Kadang2 sewaktu musafir, ada muslimah yg malas membawa kain solat, sekadar membawa telekung shj (tak payah org lain, saya pun begini). Apabila tiba waktu solat, cuma kain di badan shj digunakan dan bagi menutupi kaki, kita memakai stokin. Cara ini memang tidak salah, tapi pastikan stokin yg dipakai tidak jarang. Ingatlah sewaktu kita sujud, kain stokin itu akan menegang (stretch) dan manalah tahu, terdedah aurat kita ketika itu lalu tidak sahlah solat. Sebaik2nya pakai stokin yg tebal (ustazah mencadangkan stokin yg lazim dipakai ketika bersukan) ataupun jika tiada, pakai 2 lapis.

Ada kain telekung yg indah bersulam dan berkerawang. Ada yg berlubang2 sehingga di belakang telekung. Adakalanya, bagi mereka yg rambut pjg,jika tidak ditutup betul2 dgn serkup/anak telekung, rambut2 ini akan terkeluar2 di celah2 kerawang telekung. Oleh itu, berhati2lah. Sama2lah kita berusaha memperbaiki solat kita kerana ia adalah tiang agama.


Pertama sekali yg akan dihisab di akhirat kelak ialah solat kita. Solat yg baik akan melahirkan peribadi yg baik. Saya akui, terasa agak berat. Pengalaman saya, oleh kerana telekung saya agak jarang, saya kini memakai tudung labuh di dlm telekung setiap kali solat sambil berazam utk membeli telekung yg lebih baik kualitinya. 

Walaupun kadang2 terasa panas ketika solat saya gagahkan juga. Yg penting, saya mencuba seboleh2nya untuk mendapatkan solat yg diterima Allah, walaupun dari segi khusyuk solat, saya masih merangkak. 

Yg penting, kita kena ingat, inilah sebahagian persediaan kita utk akhirat, jadi biarlah berbaloi. Jgn pula nanti kita dihisab pula kerana solat yg tak sempurna. Biar susah sekarang, jgn susah di alam baqa'.


**Dari Abdullah bin Amr r.a.,Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."**

******************************

Ok semua.. Dah baca dan dah faham?? Boleh la kita sama2 sebarkan ok sahabat2 semua ^__^


suke tak??like ye??

MOTIVATE

Sunday

today is sunday 27 march 2011..
today i'm not fine very well..
now..i was alone...
but i still have my family and frend to make me happy without him..
i know he very happy now..
now i can accept this for continue my life after..
insyallah..
now..i want to consentrate to my study..
i try to happy and forget him..
i also have ALLAH..
so,i must to be strong...i know i can life without him...
i hope..i'm find my future..
to be a worker or student again..
i hope very much..
to all my frend...please pray for me..
make me strong very much to continue my life..
only ALLAH can help me..!!
oh my god..i'm very sad..
please give me peaceful...
~the end~


suke tak??like ye??

aku hamba Allah

Friday

Dalam melalui liku2 kehidupan bmacam dugaan dan halangan yg kita akan tempuhi. Setiap ujian yg dilalui, kadang2 memeritkan jiwa dan hati kita. Namun apa pun kita terpaksa menempuhnya kerana ia adalah sebahagian dari lumrah kehidupan. Walaupun perit kena telan jua. 


Seperti insan lain juga, aku tk pernah lari dr ujian yg memeritkan ini. Baru2 ini aku lalui satu pgalaman hidup yg ptama dalam sejarah pjalananku. Tak seperti ptama kali di duga dulu. Yg ini betul2 mbuat aku hilang arah (agaknyalah, sbb ptama kali mahu mpcayai dia). Namun syukur pada Allah kerana mberi aku sinar ketenangan yg amat bnilai dalam sejarah hidupku. Aku amat bsyukur kerana Allah masih myayangiku. Walaupun aku selalu alfa dengan kerenah duniawi.


Bila imbas kembali apa blaku, aku mbuat penilaian diriku seolah org bodoh saja. Seperti mana nasihat seorang sahabat lama yg memang tempat aku sering mgadu masalah. Tempat aku meluahkan apa tbuku dihati. Tempat aku menangis tanpa segan silu. Dia menasihati aku agar jangan menangis hanya kerana org itu. Buat apa nangis kepada org yg tak myayangi kita lagi. Awak menangis disini, dia entah gelak ketawa disana. Buat apa?


Apa dia cakapkan ada betulnya. Namun kenapa hati aku tak dapat mbenci dia dan entah kenapa aku rasa dia ikhlas terhadap aku. Aku ingin kebenaran apa blaku. Pasti ada sebab dia berbuat demikian. Apa pun aku serahkan kepada Allah. Aku rasa Allah telah mberi petunjuk buatku. Aku akan terima segala yg blaku dengan redha. Sebab setiap yg blaku ada hikmahnya. 


Aku tak mahu mbenci dia mahupun bdendam dengan dia. Aku tahu diri ini tak sesempurna insan lain. Aku pasrah dengan apa yg blaku. Pengalaman ini akan aku buat pedoman dalam hidup. Banyak pgajaran aku perolehi dari apa yg blaku.


Yg paling terindah aku temui ialah sesuatu yg aku tk duga iaitu rs ketenangan & kedamaian dihati bila pintu hidayah dihati dibuka untuk mhadap Allah yg Maha Pengasih & Penyayang. Satu pengalaman yg aku lalui mlm itu mbuat aku…entahlah aku sdiri tak tahu nak terangkan bagaimana. Aku seolah nampak suatu cahaya bsinar bdekatan dgn Al-Quran di tepi tpt aku tidur. Maybe aku bmimpi agaknya....dan apa blaku seterusnya biar diriku dan Allah saja tahu.


suke tak??like ye??

.........

hari ni..25hb mac...zatie tibe2 dihurung rase hiba yg teramat sgt...sediihh..
mgkin zatie teringat mase2 lalu kehidupan zatie..
yg paling zatie tk leh lupe..seseorg telah rampas kebahagiaan zatie..tp alhamdulillah di atas ape yg berlaku..
mgkin sbb Allah sygkan zatie...
mgkin Allah nak sedarkan zatie dr bayangan keseronokan dunia...
kalau dugaan ni yg dpt hapuskan dosa2 zatie..zatie terima seadanya...
skang zatie lebih utamakan kawan2..family..n study zatie..
biarlah Allah saja yg beri balasan yg setimpal..
Allah sentiase ade bersama zatie..
Allah dah aturkan kehidupan yg terbaek pada zatie..
zatie redha dengan ketentuan Nya...

semalam zatie dgr radio ikim fm...lepas azan maghrib..
seorg ustaz telah beri sikit ceramah..isi2 percakapannye cukup brgune..
ustaz tu cakap..kalo kebahagiaan kite dicuri..dikhianati...
tk perlu berdoa utk keburukan org tu..misalnye bg die patah kaki ke..accident ke..
sbbnye kite perlu rase malu..sbb kite mintak tuan org tue jdkan die mcm tu..iaitu Allah..
kite jgak hamba Allah..jd perlu ade rase malu m]nak mintak mcm tu...
dan jgan pula doakan utk kebaikan org tue...sbbnye..kalo kite doa yg baek2 utk die pun...jaaauuuhhh disudut hati kite ade rse marah..kecewa..dendam..nak bt pe..tk ikhlas..
pengajaran nye..biarkan je hidup die..kite teruskan hidup kite...
dekatkan diri dgn ALLAH..
sbb ALLAH je yg boleh tolong kite...
<<<INSYALLAH>>>


suke tak??like ye??

retak

Tuesday

Berabad telah kita bercinta
Mengapa kini engkau berubah
Sedangkan aku masih kekal setia
Mengharap kasih menjadi bintang jiwa

Mana janjimu akan setia
Menyayangi ku siang malammu
Melindungi dari bara sengsara
Mempertahankan mahligai bersama

Kini tiada erti memberi janji
Janji manis mu dulu
Hingga jadi api membakar dada ini

Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Tergamak kau berpaling dan teguh memilih dia
Semenjak hatimu dicuri jelita

Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Seandainya ada lagi cinta di hati ini
Akan kubenamkan sepi hanya selamanya

Semalaman di cermin kenangan
Jari berdarah diretak setia
Menanggung luka di sebalik senyuman
Hanya kerana aku seorang wanita

Lemah dunia halanya
Hati kecewa dengan janji manismu
Kini jadi api membakar dada ini


suke tak??like ye??

HATI

Saturday

'berhati-hatilah menjaga hati kerana amalan yang sebesar gunung sekalipun tidak bernilai walau sedebu pun,sekiranya diamalkan tanpa ikhlas'

zatie bace ayat ni banyak2 kali..memang susah utk difahami..
tp bile kite da pham...huh..susah besar makne ikhlas tuh...
emm bile pikir2 balik cm ne amalan selama ni yg zatie bt..adakah ikhlas..??
harap2 ALLAH terime sume amalan tu...
ammmiiinnnn...

banyak btul input yg zatie dapat setelah bce 3 buah bku solusi nih..
bru 3 buah buku...rasenye ilmu yg dapat nih da mcm 300 buku yg zatie bace..
kreadit to rodiah abd rahman..coz pinjamkan buku nih..
mudah2an ilmu yg kite dapat nih dapat la kite amal kan eh ogie...

rase kerdil sgt sebagai hamba Nya..terlalu sikit ilmu yg terpekung kt dada nih..
masyaallah..ampunkan hamba Mu ini sekiranye banyak terleka dgn hal2 dunia...

hati juga umpama kebun,semaikanlah 'benih' rasa yang baik-baik,pasti kita akan menuai 'buah' kebaikan..
jangan sekali-kali menyemai angin,nanti kite terpakse menuai badai..



suke tak??like ye??

trilogi cinta mesti layan

Wednesday

orait3...skali lagi kite betemu..hee~~
emm kali ni zatie nak tulis pasal drama yg hebat kt tv1 skang nih..
iaitu trilogi cinta..
lakonan rosyam nor, fauziah ghous n fazurina kalo tk silap..yg drama anita tuh..
zatie tk la kenal sgt sbb zatie bkan artis..hahhaa

ok2..skang zatie nak bg pandangan yg x sberapa la pasal cite tuh..
first skali bg zatie mmg meletup la cite tuh...walaupon tu cite yg diadaptasikan dr novel...
bile bt jadi drama ag la dasyat kan??
emm mmg zatie tk kan miss la cite tuh..slalu follow cite tuh ngan mak la..
sbnarnye mak yg ajak aku follow cite tuh pn..
emm sweet giler la rmahtangga razif n gee dalam cite tuh..
tp yg aku sedih tu..diorg gembira n bahagia atas kesengsaraan bekas isteri si razif tuh..
emm tp nak bt cm ne kan..da cite..nak marah pelakon tuh pn tk gune..hahaha
emm yg si seha tu pulak..menyampah aku tgk nye..
tk de rse malu lgsung...da la tumpang umah si razif tu...eeee..geram je aku nengok nye..
ase nak pelangkung pn de...tergedik2 je lebih...
emm bekas adik ipar razif tu pun aku tk bpe ske...
emmmm tp tu pandangan aku je lah kan...tp yg tk logik nye cite nih...
npe la si razif tu die tk hantar je si seha tu balik kmpng..
kot ye pun nak jge hati si gee tu..tp agak2 la..
da mcm skit jiwa da si seha tu...tk de adab lgsung...
malu zatie sbgai salah sorg anak dara islam kt dunia nih...
huhuhuhuuuu
papepun....hebat la cite 'TRILOGI CINTA'


suke tak??like ye??

BLUSHING

Tuesday

pg td telah berlaku satu kejadian yg bt kan sy snyum tersipu2..haaaa...
mcm biase rutin sbagai anak yg solehah iaitu tlg abah anta org nak blajar kerete..
hantar ke mne??of course la ke institut mmandu kt lubok merbau..
tk kan kt lapangan terbang plak kan??hahaha
gadis yg aku bru bkenalan ni nme nye ikin...sweet orgnye..
simple cm aku jgak..mesti la simple nak gi blaja kete kan??tk kan cm nak gi shopping plak..
tp korg jgan pelik..ade tu mmg de..da mcm nak gi overseas pn ade..
mcm2 gelagat...
haaa...berbalik pd kejadian td...ikutilah perbualan kami ketika dalam kereta:

ekin: dulu zati blaja kt mne??
zatie: emm kt kolej islam je...tk jauh pn...(nak masok u tk de rezeki..silap isi borg kot dlu..hahaha)
ekin: aah...dekat je lah eh...amik course pe??
zatie: amik akaun je...tu je yg mampu...
ekin: ooohh..teror math la ni eh..dasyat...!!1
zatie: eh...tk de la...biase2 je la..(dalam hati tersipu2 sy!!)
ekin: emm susah tu...smbung ag ke lepas nih..??
zatie: niatnye gtu la..tp tgk la rezeki...kje pun susah nak dpt..
ekin: aah susah sgt...ekin pun keje smbilan kt jbatan perangkaan..nakjoin skali??leh ekin amikkan borang...
zatie: emm tk yah la kot..sbb sape nak tlong abah nanti..ag pun smbilan je kan??
ekin: aah..smbilan je...


kami berdua diam seketika...(dahaga pn ade bnyak ckap nih..huhuhuh)

ekin: cekap la zatie bawak kete...teror...
zatie...(sekali lg malu2 kucing)tk de la sbb da slalu bawak kot...jd cekap la..heehheee..
agpn mak ayah guru mmandu...anak tk geti bawak malu la kan??
kami gelak sme2...hahahahaa

kejadian yg agak2 lucu gtu.but thanks to ekin coz make me smile alone..hahahhaa




suke tak??like ye??