I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ku ilhamkan ruang ini kerana...
andai suatu hari nanti...
yang mampu kau baca hanyalah tulisan-tulisan kaku dan hanyalah potret-potret bisu dariku yang kau dapat renung...

Jatuh hati sgt2!!

Tuesday

firstly malam2 ni yayang ade bru kenal ngan sorg akak ni..
die kire senior time skol dulu..
time tk penah bersua pun sebenarnye..
bru je kenal2 td..rupenye de persamaan gtu..
kami ber2 sgt obses ngan benda2 hasil tgk sndiri ni..
in english we said hand made craft la..ho3..

cntik sungguh akak ni punye produk..
korg tk caye...???
see this
*
*
*
*

ni sign yg gantung di pintu tndas =)


ni plak keychain...


ni eksesori enset..


dan ni hasil dalam tulisan jawi


ni tempat gantung kunci..


yayang like this one!!

pada sape2 yg berminat..korg sume dialu2kan utk order..
korg leh tnye ape je soalan yg korg nak tnye..
btw..korg jgak leh design2 sndiri kalo korg berminat nak tempah eh..
just leave your comment here...

I really LOVE it...
creadit to..Akak  Firrose Hand Made Craft...





suke tak??like ye??

Abah yayang xcident

Monday

semalam kete yayang tayar pecah..
hari ni abah yayang plak excident..
emm dugaan Allah sgt kuat bt kami sekeluarga skrang ni..
tp Alhamdulillah berkat kesabaran dan anggap dugaan tu akan dtgkan kesenangan
insyaAllah..
abah yayang excident time baha yayang ajar budak memandu..
time tu msok jalan raya..
abah da nampak 1 kete kelisa ni kaju sgt sbelum kuar simpang..
sbelum simpang tu plak corner yg agak kuat jgak..
dalam hati abah da ckp da..aiisshh laju plak kete ni..kelam kabut nak ke mne..
dalam 2 saat lepas tu abah nampak kete viva lg laju..
viva tu da meluru ke arah kete abah yayang..
viva tu da brek tp tayar tk cengkam jalan..
ddeennntttttuuummmmmmmm!!!
viva tu langgar kete yayang..terok giler kete mamat tu..
radiator habis..yg isteri die dok kate..abg..bis kete kite..
eemm dalam hati yayang ni die tk pkir kete abah yayang ni..
da la kete cari rezeki ni..addoooiii
then pegi la report kt balai..claim la insurans kete viva tu..
coz terbukti die yg salah..
kalo korg tk caye cube korg tgk bekas tayar kt tmpat tu..ffuuhh..
pjg giler...emm tp Alhamdulillah abah yayang tk de pape..
and budak yg belajar kete tu skarang agak trauma la jgak..kecian kt die..

Thank Allah selamatkan abah yayang..!!

tp yayang terperasan satu benda ni..time yayang pegi tempat keje abah pg td
(sebelum kejadian ni berlaku..)
time yayang nak balik abah ni tgk la yayang punyer kete sampai la hilang dr mate..
sebelum ni tk penah pn cm tu..
agak kerisauan di situ...
tp hati ni tk nak pkir bukan2...

see again!!
bye2



suke tak??like ye??

Good Job!!

tak nak entry byk2..pjg2..
just nak wish good job to my sweety cousin..

Noor Eewan Syafiqah...
coz dapat jd atlit negeri selangor dalam MSSM baru2 ni kt Ipoh..

THIS
*
*
*

negeri selangor..

iqa >pakai key merah

>_<


atlet selangor..


chaiyok2 selangor..


merah + kuning


Good Job!!




suke tak??like ye??

Mau nye tk menggelabah??

Sunday

Hari ni cuti sekolah..so ramai yg amik kesempatan bt kenduri kawen...
org sume da nak kawen..yayang bile lg??hu2..
kt area rumah yayang de 3 knduri..
nak pgi sume ke 1 je eh??
tgk keadaan la..so mak yayang ajak yayang pegi la kenduri kawen nih..
mak ckp kenduri org kne la pegi coz nanti kenduri sendiri tk de sape plak yg nak dtg..
coz org tk kenal kite kan??mane tk nye kalo da terperuk je dln umah...
target umah kenduri yg pertama..umah pak cik zainal..dekat je ngan umah yayang..jalan kaki 5 minit smpai dah..
bile da sampai..dengan perasaan yg agak2 teruja nih..terkejut + malu coz tersua muka
 ngan bakal mak mertua tk jd..ha3..just senyum and pegi kt makcik L terus salam..
menantu tk jd la katakan..then pegi la amik makanan..
pastu makan jumpe tuan rumah then balik...
*
*
tiba kt umah..abah & mak ckap nak pegi knduri lg..
tp yayang tk nak join da..mmandangkan perut da penuh..
da mcm mengandung 4 bulan..stop la plak..
mak mintak tlg ambik kan budak keluar kursus KPP dan Pra L motor...
korang pelik??ok2..yayang jelaskan..abah yayang skang de bisnes sendiri..
abah yayang ade 1 institut memandu..
so hari ahad selalunye org kje cuti kan??
tp tk pd abah yayang coz ahad la kursus nak ambik lesen ade..
senang la sape2 yg kje tu nak ambik lesen kan??
okey..berbalik pd cerita utama..

tk pe lah..sebagai anak yg solehah..kecian tgk mak abah nak pegi knduri..
yayang pun orait je la..
kol 2.50 ptg kne kuar umah da..coz budak2 tu kuar area 3.10 cm tu la..
bile yayang keluar umah..yayang de rase 1 perasaan yg agak2 cuak..nape eh??
tp dalam kepala otak ni mule mereka2 yg bukan2..
tp hati yg baik ni ckp InsyaAllah tk de pape..
bile masuk kereta..dgn lafaz bismillah..yayang drive..
 yayang drive slow je..malas nak drive laju2 ni..bahaya..!!
 tgk2 minyak plak tinggal skit..so singgah la kt pam minyak...
tp pam minyak tu da lebih kurg 15km dr umah da..
bile kuar je dr pam tu.rase cm stereng ni susah plak nak pusing..
awatnya plak dah ni..??
dalam hati da dup dap da nih...
bile da jalan lebih kurang 500m dr pam minyak..
tibe2 stereng ni da out of balancing..
ahh..sudah..apehal plak nih...
muka da berkerut2 da ni..bile teruskan jgak bunyi2 makin kuat..aduyai..
yayang pun bg signal then benti kt tepi jalan yg agak2 panas..kiri kanan penuh dgan pokok getah.
huh..mule la kepala otak ni pikir bukan2...
bru je bace news pg td btajuk di 'SIMBAH ASID'..
ho3..kt kampung2 cm ni ade jgak ke eh kes2 simbah2 ni..??
emm jenayah ade di mane2..
dalam kepala otak ni pikir nak tepon abah je dulu..
tp naseb sungguh malang..malang tk berbau..
line tk de plak kt kawasan umah knduri td..
cm ne ni??try sampai boleh..
usaha tangga kejayan..yayang call nak dekat 50x agak nye..
muka da bminyak..badan da berpeluh2..cuak lg..hu2..
dgn berbaju kurung lg ni..da mcm gadis melayu tersesat je da ni..
lastly dgn lafaz bismillah..try lg call akhirnye dpt...
tp abah tk agkt palk..bnyak kali tepon..tp tk agkat..mgkin sbb abah ats motor ag kot..
emm relax jap..after 3 minit tepon ag..abah angkat...

abah : ha...nape ni??
yayang : abah..aty kt langkor ni..kete bunyi2..bile jalan je stereng out of balancing..
cm ne ni abah??
abah : ha..tunggu2..abah dtg..!!

huh...lega..tunggu la kt tgh panas tu..
tp yg pasti yayang tk kuar dr kereta..pasang radio kuat2..ho2..takot giler..
tibe2 de la sorng hamba Allah bernama lelaki..
melintas jalan depan kete yayang tp agak2 100m depan la..
aduuhh...tkotnye..die nak dtg sni ke eh..tgk cm tk bpe terurus je mamat ni..
yayang da kunci pintu kete..yayang pn bt selamba..usha je gerak geri die..
dlm 30m jarak die ngan kete yayang..yayang de satu plan..
yayang nak bt2 ckap tepon bile die lalu kt kete yayang..
akhirnye berjaya jgak la plan tu..lemah jntung yayang..
kalo la tibe2 die ketuk cermin tingkap kete nak rompak ke ape ke..
yayang tekad nak bawak jgak kete tu..
lantak la stereng senget ke  ape ke..nyawa ag penting beb!!
 bile abah da sampai..abah tanye la nape??
emm time tu baru yayang kuar kete..
tgk2 tayar pecah la..hu2..ngatkan rosak pe la td..
tp abah mmg kne dtg la..tk kan yayang yg berbaju kurung ni nak jet kete..ha3
agak2 la kan??

bile da sampai umah..
mak : mak da dgr tepon abah bunyi..tp abah tk agkat pn..
mak ckap da angkat la tepon tuu..bunyi tk benti2..
hati mak da tk sdap da..mak pikir ni mesti kamu..jd pape...

aty : emm tu la..tepon banyak kali..mule2 tk de line..
tepon ag tgk2 da de line abah tk jwab jgak..pikir atas motor la kot..
bukan pe..panik tak tau nak bt pe..dgn budak2 tu tak ambik lg..
menggelabah la aty..

mak : naseb bek tk jd pape kt kmu..mak ni pn mulut jhat..
ckap ntah2 jadi pape kt kmu..
tgk2 mmg ya la pn..

dalam hati aty : mak tk salah la mak..da Allah tentukan cm tu..
tp syukur la tk excident ke terbabas ke..
kuat sungguh firasat hati mak..!!!>_<


suke tak??like ye??

Ada apa dengan CINTA

Jika yayang mencintai seseorang, yayang akan senantiasa mendo'akannya walaupun dia tidak berada disisi yayang.

Tuhan memberikan yayang dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada yayang? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah Cinta ...

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika yayang masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika yayang masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan yayang tidak mencintainya lagi, jika yayang masih tidak dapat melupakannya.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia lantaran akhirnya kamu semua terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.

Mungkin Tuhan menginginkan yayang bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, yayang harus mengerti bagaimana berterimakasih atas kurnia tersebut.

cinta yayang hanya pada ALLAH SWT,RASUL,AGAMA..
cinta yayang hanya pada mak & abah serta keluarga..
dan cinta yayang hanya utk insan yg betul2 ikhlas mencitai dan membimbing yayang...
tp bukan utk insan yang mempersendakan hati dan perasaan yayang!!

~peace of LOVE~


suke tak??like ye??

Gangguan..??

Saturday

huh...setelah beberapa hari yayang try nak sign in kt blog..
tp de gangguan plak..huh..cuak tahap gaban btl la..sayang nak tinggalkan blog ni..
emm usaha tangga kejayaan kan??
akhirnye..pada pkul 4.55 ptg hari sabtu..yayang dapat entry jgak..huhuu..
sekarang bersemangat utk update and edit skit2 blog ni..
follow yayang yea??
~I Follow~







suke tak??like ye??

Pesanan bt bakal Imam Mudaku=)

Monday

untuk bakal imamku,bakal pemaisuri hatimu ini mungkin seorang yang ganas,kasar,manja,mengada,dan sebagainya.T_T.


Andai aku adalah tulang rusukmu yang telah hilang
Aku berharap
Jika nanti Allah mempertemukan kita
Kau akan selalu membimbingku
Agar aku menjadi wanita yang solehah
Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga
Kerana aku ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah buat anakku
Jadilah ayah yang boleh mendidik anak kita
Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita di dunia dan akhirat
Iaitu anak yang soleh dan solehah
Yang boleh menjunjung tinggi Agama Allah

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Andai engkau ditakdirkan untukku
Ku harap kau boleh menjadi imam buatku dan anakku
Kau boleh menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita
Kau boleh mencintai aku apa adanya
Dan boleh menyikapi kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Dan andai aku salah
Tegurlah aku dengan kata-katamu yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan
Andai aku marah
Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu
Agar marahku boleh berubah menjadi kelembutan
Andai aku lupa
Ingatkanlah aku dengan penuh kasih sayang
Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Kerana..
Aku hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku
Yang bisa selalu membawa aku ke jalan yang diredhaiNya
Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu

~♥~ InsyaAllah, amiin ~♥~
Wahai Imam Mudaku >_<





suke tak??like ye??

rindu-rinduan?? jiwang la plak..

Friday

tetibe je teringat kt kwan2...a.k.a best fren la..hahaha
lme btol tk jumpe diorang nih..
da lme tk gelak sme2..nanges same2..
bile la dpt rase balik detik2 tu..
ni la pic kami...












suke tak??like ye??

chaiyok2 my cousin

today..noor eewan syafiqah a.k.a my cousin ade kt ipoh smpena MSSM..
cousin aku yg ketiga ni wakil selangor dalam 3 acara tk slahnye..
so ptg ni aku n family akn ke ipoh..nakpi tgk perasmian pembukaan...
waahhh...excited giler la..
hahahaaaaa
happening cgt ke eh....???
emm tk dpt digambarkan..
and kt stadium indera mulia gak de PC fair..
hahahaaa
cuci mate la nampak nye...
ni yg bt abah aku riso ni...tkot2 aku joli sakan kt stu..hahaha
anyway...good luck to my cousin..
walaupun aku lahir kat negeri perak tp disebabkan cousin aku wakil selangor kne la sokong selangor..
hahahhaaa
cyaiyok2 dear.....




suke tak??like ye??

akhirnye lepas jgak mengidam...

Thursday

setelah berape lame ez tk merase slurpee kt 7e tu..semalam mase bawak atok ngan opah pegi klinik...
ez mengambil kesempatan ni pegi 7e..
beli slurpee bekas yg kecik je pn..just nak ilang kempunan tu..hahaa..
kalo dlu teringat time sekolah..mase outing ngan kawan2 sure tk penah miss punyer lah...
tp skang jrang giler minum benda alah tu...
akhirnye lepas jgak mengidam..hahahhaa...>_<


suke tak??like ye??

Monday

          Ali Setan @ Ustaz Azmil Mustapha

Blogwalking n blockwalking n blockwalking...tengah-tengah berjalan di dalam blog orang saya da terbaca entri tentang Ali setan. Kisah penghijrahan ali setan ke Ustaz Azmil Mustapha...terasa nak share pulak pasal neyh..tersentuh hati bila baca mengenai proses penghijrahan.bila la aku nak sedar dari dunia yang laghro neyh kan...terfikir sejenak,btol ke ape yang aku buat selama neyh..?..takpe lah,tinggalkan kejap perasaan dan lamunan neyh..kita teros ke cerita penghijrahannya..bukan saje sharing is caring tp sharing is something...Semoga dengan perkongsian cerita ini kita dapat melakukan penghijrahan yang masih kita cari-cari dalam hidup ini.




Ali Setan




Apabila disebut nama Azmil Mustapha , majoriti generasi muda tidak akan dapat mengecam siapa orangnya. Tetapi sebut saja Ali Setan , ‘berkat’ daripada siaran ulangan filem tersebut di kaca televisyen , semua orang tidak kira yang kecil atau dewasa dari kalangan peminat filem Melayu pasti mengenal pelakon tersohor Malaysia dekad 80-an ini.


Azmil, 55 (umur yang dikira beliau mengikut takwim hijri 22 Safar 1375H) adalah antara sebilangan artis di Malaysia yang melakukan ‘penghijrahan’ daripada kehidupan yang penuh ‘lagha’ kepada pengabdian diri kepada Allah.

Penampilan terakhirnya adalah sebagai Pengiran Demak dalam filem ‘Puteri Gunung Ledang’; watak yang diilakonkan setelah syarat-syaratnya yang ketat diterima penerbit. Duda (mempunyai seorang anak dengan bekas isteri pertama dan empat dengan isteri kedua) dari Shah Alam, Selangor ini telah musafir ke Syria sejak setahun lalu untuk mempelajari bahasa Arab dan ilmu agama.
Wartawan Global Media Channel (GMC) berkesempatan menemuramah Azmil di Kota Bharu (beliau kembali ke Malaysia sempena cuti semester pengajiannya) yang hadir memenuhi undangan untuk menyampaikan ceramah kesedaran Islam anjuran PAS Kawasan Ketereh baru-baru ini.
Kenapa saudara memilih untuk ke Syria?
Saya buat solat hajat, minta dengan Allah, saya nak cari tempat belajar, Allah berikan petunjuk belajar di Syria. Dengan duit yang saya dapat dari menyampaikan ceramah-ceramah kesedaran Islam sebelum itu di Malaysia, saya terbang ke Syria dengan anak-anak saya.
Saya belajar Bahasa Arab di Maahad Taalim Lughatal Arabiah Lil Ajnabi (Institut Pengajian Bahasa Arab Bagi Orang Asing).Kalau saya terus masuk kelas (pengajian agama) anjuran syeikh-syeikh pun saya tak reti Bahasa Arab. Jadi saya belajar Bahasa Arab dahulu. Sementara itu saya belajar Al-Quran, tajwid dan tasmi’ dengan syeikh-syeikh. Saya juga belajar dengan pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Syria.
Sejak bila sebenarnya saudara ke sana?
Sudah setahun. Saya pergi redah sahaja. Tak ada buat rancangan. Dengan empat orang anak saya turut bersama (tiga perempuan dan seorang lelaki). Yang sulung kemudiannya balik untuk mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di sini. Jadi kekallah tiga orang yang tinggal bersama saya di sana. Anak saya Noramalia Batrisya ,15, dan Mohd. Bazli Shafri, 13, belajar di Jami’ Abu Nur, sebuah kolej Islam antara yang termasyhur di Syria. Yang kecil baru masuk umur tujuh tahun dan belajar di darjah satu. Enam bulan pertama mereka dimasukkan dalam kelas bahasa Arab. Tidak ada masalah untuk mereka mengikuti pengajian dan sekarang sudah fasih berbahasa Arab. Saya amat puas hati dengan perkembangan mereka.
Puas hati macam mana?

Dengan perubahan perwatakan. Di Malaysia, dekat Shah Alam tempat kami tinggal dahulu banyak pengaruh yang tidak sihat. Cara hidup moden . Tapi di sana mereka mengaji Quran tiap-tiap hari, solat tidak tinggal dan pergaulan dijaga. Malah mereka sempat menasihati kakak yang pulang ke Malaysia “jangan tengok lelaki” bukan berkawan, tengok pun mereka tak bagi.
Di sana pergaulan antara lelaki dan perempuan amat dibatasi. Kita payah nak lihat pergaulan secara bebas berlaku. Duduk satu meja pun tak ada. Kalau di Yaman, negeri yang berjiran dengan Syria, dalam bas kalau hanya ada seorang wanita yang menjadi penumpang , yang lelaki tidak akan naik dan sanggup tunggu bas yang lain datang untuk dinaiki. Bimbang timbul fitnah walaupun hanya sebagai penumpang. Masing-masing sangat prihatin untuk menjaga perkara ini.
Antara perubahan yang ketara saya dapat lihat adalah pada anak perempuan saya, Noramaliya. Dia sebenarnya pelajar yang lemah. Semasa bersekolah di Malaysia, biasanya dia mendapat kedudukan 35 ke bawah. Dulu tinggal di Shah Alam, dia selalu ponteng sekolah. Tengok wayang di KLCC. Pergi ke sekolah tapi dalam beg ada pakaian lain untuk ditukar. Itu dah memang menjadi tabiat pelajar sekolah di Malaysia. Sampai di Syria, dia jadi pelajar yang terbaik. Padahal dalam kelas ada pelajar-pelajar luar negara yang lain seperti dari England, Afrika Selatan, Kazakhstan , China dan lain-lain. Dia yang muncul pelajar terbaik
Bagaimana saudara menyara kehidupan di Syria?
Tidak ada pendapatan tetap tapi saya sangat bernasib baik kerana mendapat bantuan. Saya diberi tempat tinggal percuma oleh seorang Syeikh di sebuah apartmen di pinggir Damsyik. Saya akui duit pun tak banyak tapi diam tak diam sudah sampai setahun saya di sana dan tidak timbul sebarang masalah besar. Kita kena yakin rezeki itu datang daripada Allah. Ada saja duit yang masuk. Sentiasa ada bantuan diterima kerana saya dan anak-anak dikira orang yang sedang menuntut ilmu.
Malah ia sampai ke tahap saya kadang kala terpaksa buang makanan yang diberi oleh jiran kerana terlampau banyak. Dan di sana kita yang pergi belajar dengan Syeikh ini bukan kita yang membayar Syeikh tapi mereka pula yang memberi duit pada kita. Perkara ini sudah jadi kebiasaan orang Syria . Jika tidak pun, dia akan beri kita roti setiap kali pergi belajar. Pergi solat Jumaat pun dapat duit. Budaya memberi amat dititikberatkan. Paling kurang, yang dewasa akan menyediakan gula-gula dalam poket untuk diberi kepada kanak-kanak.
Saya juga terkejut kerana kadang-kadang menerima sumbangan yang nilainya mencecah RM1000. Kalau yang kaya lebih lagilah mereka sumbangkan. Anak kepada Syeikh yang menyediakan rumah percuma untuk saya pernah menyumbang jutaan ringgit kepada fakir miskin dalam bulan Ramadhan. Kenapa saudara fikir perubahan-perubahan positif sama ada kepada anak atau saudara sendiri boleh berlaku? Adakah perbezaan antara Syria dan Malaysia ini begitu ketara sekali sedangkan kedua-duanya adalah bumi orang Islam?
Bumi Syria ini ada kelebihan. Saya daripada kecil sampai besar memang belajar di sekolah yang tidak berasaskan kepada Islam. Saya menuntut di dua buah sekolah mubaligh Kristian iaitu La Salle Institution dan St John Institution. Dari situ saya menyambung pula pelajaran ke Indiana University di Amerika. Daripada kecil sehingga dewasa, saya tidak pernah belajar dan khatam al-Quran.
(Di Amerika , Azmil belajar dengan pengkhususan dalam penerbitan televisyen, radio dan filem. Beliau hanya tinggal tiga lagi jam kredit untuk dihabiskan sebelum dihantar pulang ke Malaysia oleh Jabatan Imigresen Amerika. Tindakan itu diambil ketika Amerika membuat penapisan orang-orang Islam dari negara luar berikutan kemenangan kumpulan Islam (Syiah) menjatuhkan kerajaan beraja Shah Mohammad Reza Pahlavi. Azmil dikesan bekerja sambilan walaupun syarat hanya membenarkan pelajar luar yang mempunyai 12 kredit atau lebih sahaja untuk berbuat demikian. Ayahnya Dato’
Mustapha Kamil Yassin, bekas pensyarah di Universiti Malaya dan Universiti Sains Malaysia tidak mahu Azmil mengambil biasiswa kerana kedudukannya sebagai kakitangan kerajaan gred A. Mula-mula saya berubah dulu nak baca surah al- Fatihah pun tak boleh. Kena baca mengikut tulisan rumi. Nak sembahyang semua ayat kena ditulis ke huruf rumi. Tak pernah dapat hafal. Sehinggalah apabila saya ke Syria.
Di sana, anak-anak saya belajar Al-Quran dengan seorang syeikhah (ustazah) di rumahnya. Selepas sebulan syeikhah tersebut datang melawat ke rumah. Dia mahu melihat keadaan keluarga macam mana. Bila datang dia meminta saya mengajar anak-anak. Dia suruh saya baca satu surah. Bila “check” ayah baca pun tak betul, dia pun minta anak muridnya yang lain tolong ajarkan anak-anak saya.
Tapi alhamdulillah berkat mengaji tiap-tiap pagi, kini saya sudah boleh menghafal satu, dua muka surat dengan senang. Ini memang saya pelik. Saya rasa ini memang kesan tinggal di bumi Syam (Syria), bumi para anbiya’.
Dahulu negara ini tertutup. Sebab ia mengikut pengaruh Rusia. Jadi negara lain menyisihkannya. Apabila Syria disisihkan, ia sebenarnya terselamat. Macam di Malaysia, apabila dibuat dasar terbuka, semua pengaruh dapat masuk, ia merosakkan kita. Budak-budak sekarang budaya sendiri pun tak kenal . Dan dia tak mahu ikut. Dia lebih seronok ikut budaya asing, budaya Barat. Budaya ini di Melayukan dengan bahasa. Tapi isinya tetap dari pengaruh yang menyimpang dari ajaran Islam.
Adakah kerana saudara bimbangkan keadaan begini sehingga sanggup membawa anak-anak jauh dari Malaysia? Azmil Mustafa Sebab benda inilah saya bawa anak-anak keluar. Bila saya bawa anak-anak keluar, ada kawan-kawan yang tegur saya ” Jadi anak kamu ini tidak ada SPM. Macam mana nak cari kerja?”
Saya jawab balik, “Rezeki itu kerana Allah bukan kerana SPM”. Orang ada SPM pun berlambak tak ada kerja. Ada ijazah UM pun tak ada kerja. Ada Master USM pun tak kerja. Kita kena ingat rezeki itu dari Allah.
Sekarang anak-anak saya sudah hafal Juzuk Amma. Saya percaya dalam tiga empat tahun lagi, Insya Allah satu Quran tu dpat habis dihafal. Itu lebih berharga. Kalau dia jadi arkitek atau jurutera tapi Quran pun tak tahu buat apa. Macam saya dulu jadi pengarah filem tapi Quran pun tak tahu, buat apa?
Memberi pendidikan Islam pada anak-anak sehingga sampai berhijrah ke Syria. Orang lain mungkin tak berpeluang berbuat demikian macam saudara.?
Saya rasa kalau kita ajar anak kita cara Islam tak ada kekurangannya bagi saya. Malahan Allah mungkin akan mecurahkan kemudahan kepadanya. Sekarang kita kongsi raya, kita kongsi hukum, kongsi taraf atau standard Islam dengan yang lain. Kita membandingkan ajaran Islam dengan yang Barat.
Kalau tak seperti Barat, kita anggap standard kurang. Kita campur aduk hukum Allah dengan hukum kafir. Inilah yang saya nampak masalah kita pada hari ini. Ini pun nak berlaku di Syria pada hari ini. Kalau di negara kita lama dah dijajah 500 tahun dahulu dan kita masih ‘terjajah’. Syria ini dia baru terbuka tak sampai 10 tahun. Jadi generasi dia sekarang dia baru rosak.
Kalau kita di Malaysia, kerosakan bermula sejak dari generasi bapa kita dahulu. Mareka agungkan England dan Amerika.
Tetapi bagi saya , kalau orang Syria nak ikut barat pun, agaknya kena juga dengan fizikal mereka itu. Tapi kita Melayu pun nak mata warna biru, rambut warna perang. Tak kenalah. Nampak janggal sangat kalau yang Melayu nak tiru.
Bagaimana kita hendak menghadapi perubahan budaya sebegitu ?
Di Syria, guru-guru yang pegangannya kuat masih bertahan. Kita di Malaysia, lebih banyak yang kebaratan daripada Islam. Kita di sini mereka yang nak kepada Islam sedikit, yang nak kepada barat banyak.

Dari sekolah itu yang diajar. Supaya kita bersedia dengan pengaruh dan sistem barat. Sekolah-sekolah kita, tamat persekolahan kita berpeluang belajar sampai ke universiti di Amerika, di England. Tetapi kalau kita keluar dari pondok atau sekolah agama, peluang sambung belajar itu tidak seberapa.
Apa yang kita lakukan adalah untuk menyesuaikan diri kepada budaya barat.
Dan ini kita tak sedar. Kita seolah-olah nak menyediakan diri masuk ke institusi dan sistem yang kerap kalinya meruntuhkan jati diri Islam..

Dan yang peliknya, orang tidak bimbang kalau yang keluar tingkatan enam sekolah biasa tak boleh baca Alif Ba Ta. Nak masuk sekolah tahfiz pun payah sebab tak kenal huruf walaupun tamat tingkatan enam. Benda ni dah berlaku sejak zaman dulu lagi dan kita tidak sedar.
Saya cakap kepada seorang sahabat di Syria kenapa kamu ghairah nak buka peluang kepada barat. Saya dah tengok keadaan di negara saya apa yang berlaku. Dia kata mereka pun nak moden. Moden apa? Moden nak tengok anak-anak terbuang di tong sampah. Moden nak tengok anak-anak mati sia-sia kerana terlibat denbgan lumba haram. Itu moden buat apa. Pembangunan sedemikian yang membangun hanya bangunan dan jalan raya. Akhlak runtuh.
Akhlak diruntuhkan kerana nak mencantikkan bangunan dan jalan. Sebab itu fikirlah, kerana tak ke mana kita dengan pembangunan sebegitu.
Kenapa remaja dan kita sendiri sebenarnya cenderung untuk meminati budaya hiburan?
Sebab memang sudah disediakan sejak daripada dulu. Pendidikan dan cara hidup disediakan untuk membolehkan anak-anak bersedia menerima sistem yang menyimpang dari bukan untuk menjadi hafiz atau ulama’. Penyediaan dilakukan untuk membawa masyarakat ke arah keseronokan.
Kalau kita tengok babak dalam filem Melayu, babak minum arak , berdansa, sejak dari zaman P Ramlee sudah ada.
Sejak sekolah lagi , anak-anak dibiasakan dengan budaya Barat. Ada sukan gimnastik sampai terkangkang anak-anak diajar guru; sukan renang, jadi separuh bogel. Kita disediakan untuk menerima budaya barat. Mana kita amalkan hukum syariah ? Itu masalah kita.
Pada pandangan saudara, masalah keruntuhan akhlak ini bagaimana nak diselesaikan?
Sekarang kita taat pada hukum yang tidak berpaksikan Islam. Undang-undang yang dimulakan oleh British dahulu. Cuba kita gunakan hukum syariah, saya percaya gejala sosial yang teruk dalam negara dapat dikurangkan sebab kita menyediakan masyarakat untuk ke akhirat. Sekarang kalau membabitkan hukum Allah, ia dikira hak persendirian. Anda hendak buat atau tidak, itu pilihan anda sendiri. Tapi mereka (kerajaan) tak galakkan pun. Itulah masalah sekarang.
Bagaimana kita nak menyedarkan masyarakat?
Islam ini mesti dijalankan bermasyarakat. Tapi tanggungjawab itu tetap pada diri sendiri. Kita sendiri mesti mulakan dahulu . Contohnya kita dilatih berpuasa sama ada di dalam atau dil luar rumah. Walau di mana pun kita tahu Allah melihat.
Sebab itu kita kena buat pilihan. Dua sahaja pilihan kita. Sama ada ikut jalan Allah atau ikut syaitan. Tidak ada jalan tengah. Tidak ada kompromi. Setiap benda yang berlaku dalam masyarakat dunia hari ini kita kena buat pilihan antara yang benar dengan yang tidak. Gunakan akal.
Islam ini agama untuk yang tahu berfikir. Bukan taat buta tuli. Kalau kita gunakan akal fikiran baru kita sedar. Kita kena fikir tentang keesaan Allah. Ini yang kita kena ajar anak-anak. Sekarang apa yang diajar kena cari duit banyak-banyak. Bila ikut cara Islam barulah ada keberkatan.
Berbalik kepada dunia hiburan, adakah tidak ada ruang sebenarnya untuk ia menjadi lebih baik?
Boleh kalau industri kita industri yang beriman. Tapi industri kita meniru Bollywood, Hollywood, Hong Kong dan lain-lain. Kita menuju ke arah keruntuhan. Ini yang bahayanya.
Nasihat kepada rakan artis
Pendek sahaja ; Allah melihat apa yang kamu buat.

Wallahualam.....

P/s:Ya Allah engkau berikan kan hidayah dan kekuatan kepadaku
agar aku tingkatkan keimanan kepadamu,
Ya Allah terangkan lah hatiku ini seperti mana engkau menerangi
bumi ini dengan mataharimu,
Ya Allah tunjukkan aku jalan yang lurus iaitu jalan yang diredhai mu,
jgn lah eng-KAU pesongkan hatiku ke arah kejahatan,
Ya Allah berikanlah kesempatan kepadaku untuk menjadi anak yang
soleh serta membahagiakan ibu-bapaku,
Jika aku menjadi seorang pelajar cemerlang Ya Allah,
berikanlah kecermerlangan dari dunia dan akhirat Ya Allah,
EngKAU berikanlah ak sedikit kepandaian seperti engKAU kurniakan kepada
Lukman Hakim Ya Allah

JIka aku menjadi seorang mukmin Ya Allah,
Jadikan kan lah ak seorang mukmin yang sentiasa taat kepada mu...

amin amin ya rabbal alamin..


suke tak??like ye??

laki2..tk pham la korg ni...

assalamualaikum ..
hi people .. 1stly ez nak minx maaf if ade sape2 yang terase..
tak ditujukan pada sape2 pon.. 
cume terfikir sejenak ..
entry syieda pagi nie xpaham dengan sesetengah lelaki/perempuan ..
tapi lebih diketengahkan kepada kaum adam..
sebab mereka lebih cenderung berperangai seperti itu ..
ape masalah dowang senanye ?
kenapa syieda cakap macam nie ?
sebab ade sesetengah lelaki/perempuan nie memang xrety bersyukur ..
da dapat gf/bf yang baek asal di biarkan ?
asal xdpedulikan ? time 1st nak kapel je sayangla ,apela ..
after 1year ? di buang2 jea .. xsayang la apela ..
haiihh .. sangat2 tak paham..
orang yang berperangai macam nie sebenarnye mau apa ?
jawapan syieda senang jea ..
dowang just nak try or maen2 jea .. right ?
korunk rase betol x? 
hurmm .. setengah lelaki / perempuan nie same jea ..
sudah2 la .. ingatlah sekarang SEMUA di bayar tunai ..
right ? kalau bukan orang yang kamu buat tu yang bayar .. 
orang laen yang akan bayarkan .. maybe lebih teruk dari tuu ..
sape taw kan .. muke hensem/cantik tapi tgk hati ?
karat ? huh ! ape laa.. manusia akhir zaman ..
macam nie laa..
ez doakan orang yang berperangai macam nie cepat berubah ..
semoge mereka tak berperangai macam nie lagi ..
ez pon memperingatkan diri ez jugak yang tak pernah lari dari buat silap..
ahaha .. ez emosi sangat ke? geram ase ..
theeee .. okeylaa take care guys :) ..
have a nice day ..  (^___^)
wassalam ..


suke tak??like ye??

celoteh utk dia

Saturday

semalam 13 mei 2011....genap 2 bulan aku da clash ngan mamat tu...
actually sedih tu still de...tp aku tabahkan hati...
dengan semangat yg kawan2 aku bg...aku leh brtahan smpai skrang...
emm Alhamdulillah jgak pada allah SWT sbb kuatkan semangat aku utk terus idop..
aku da berazam pada dri sendiri yg lepas ni aku tk kan kire da detik2 genap ke bpe aku da clash..
yg lepas biarkan je lepas..
idop aku ni yg kne teruskan..
kne pikir nak smbung blaja or nak keje...
nak nak dekat setahun da melepak je kat umah ni..tk nak la ckap menganggur kan..
ayat kne la jge2 skit..
heeeeeheheee
dan hari ni aku dpt tau yg ex bf aku ni dapat kje sbgai TUDM kalo tk slah la..
dlu mse aku still de fair ngan die aku yg soh die g interview ni..
yg pada mulenye die da naek fedup da nak g interview coz sbelum tu die pg interview imigresen..die tk lepas tinggi or berat..lebih kurg cm tu la..
tp utk TUDM ni aku soh jgak pegi..
Alhamdulillah aku dapat tau yg die da pun terpilih..
tp skrang aku da tk de pape ngan die...dr kecik ag aku nak kalo bleh jdoh aku kje yg
beruniform ni..smart je aku tgk..ske3...
tp nak bt cm ne kan..kalo jdoh aku ngan die insyaallah satu hari die dtg balik kt aku kan??
whatever pn aku doakan yg terbaek utk die..semoga die bjaya dlam idop...
oklah..nanti kite smbung la eh...
daaa...Assalamualaikum....bye3..>_<


suke tak??like ye??

Hapus biar pupus!!

Wednesday

Banjir air mata
Meraung bagai gila
Kenapa?
Dunia sudah tiba di hujungnya?

Jasad masih bernyawa
Matahari masih bercahaya
Esok masih ada
Kiamat belum tiba

Tinggalkan yang bodoh-bodoh!
Hapus biar pupus!


suke tak??like ye??

Selamat Hari Emak!!

Sunday



Asalamualaikum hi , hi ! Its 12.20 pm ! Ok , I'm fine and set up my eyes in front of the computer....huhu
Ok , as all of us know that 8 may every year we'll celebrating Happy Mother's Day Celebration .
This date specifically to remember n appreciate our Mum's sacrifice
9 months before we were born , she brought us in her tum
my going here n there..
When we were growning up , she took care of us..
No doubt ! She gave all of her loves to us..
So , why don't we wish something 
to appreciate our Mother...
They never ask for more..Just you success ,
Alhamdulillah...
Believe , One day , we'll know what's the meaning of MOTHER'S SACRIFICE..

Mum , I would like to wish you huge MOTHER'S DAY wishes..
You had grown me up 
for 22 years ,
You be with me whenever I need you ,
Keep on giving me support without caring hot and cold ,
You're able to stand with my jerk behaviour ,
And maybe sometimes , Mum...
I had broken-up your heart..
By my words ,
By my actions
 ,
You never makes me hurt even I had make it to you so many times..
And all of that makes me symbolised you as a
SUPERB-MUM !
Mum , Happy Mother's Day ,
Thanks for the 22 years ,
Thanks for everything ,
Forgive me al
ong my life ,
Pray for my success ,
I LOVE YOU , EMAK ~ =)

PUAN WAN KHODIJAH YUSOF


suke tak??like ye??